San Francisco - Reisverslag uit Carmel-by-the-Sea, Verenigde Staten van Rieky & Teun/Theo Dykhuizen - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit Carmel-by-the-Sea, Verenigde Staten van Rieky & Teun/Theo Dykhuizen - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Rieky&Teun

Blijf op de hoogte en volg Rieky & Teun/Theo

11 Juni 2017 | Verenigde Staten, Carmel-by-the-Sea

8/9/10 juni:
Dat is even andere koek, vanuit de rust en mooie natuur in de drukte van 8 baans wegen de weg weer te vinden. Maar het is ons gelukt!!!
De camping die we hadden gereserveerd lag buiten de stad, zodoende moesten met openbaar vervoer naar San Francisco, het leek een mijl op 7 maar het was te doen. Dit hadden wij aan het einde van de middag van 8 juni ontdekt, maar er was nog te weinig tijd over om toen al naar San Francisco te gaan.
Toen we de volgende dag vroeg wilde vertrekken, kwam Riek tot ontdekking dat er helemaal geen stroom meer was in de camper, normaal gesproken als wij de stekker bij de campingplaats er uit halen, hij automatisch overgaat op de 2e accu, paniek alom !!! Alles bekeken en opengetrokken maar helaas geen oplossing. Toen de 24 uur service van de camperverhuurder maar gebeld. Bleek dat wij per ongeluk een knop in de camper hadden aangeraakt. Het was een kwestie van die knop weer omzetten en gelukkig deed alles het daarna weer. Eerst met de camper naar een parkeerplaats, vandaar met de bus naar het metrostation, dan de metro naar San Francisco. Dan waren we ongeveer anderhalf uur verder. We hadden het een en ander op ons lijstje staan om te bezoeken. Als eerste naar Alcatraz eiland om daar de oude gevangenis te bezoeken. Wat we daar te zien kregen daar werd je niet vrolijk van. Maar je kwam in die bajes pas terecht als je een driedubbele crimineel was (zoals bijv. Al Capone). Dus geen medelijden met degene die daar terecht kwamen. Een van de (ex) gevangenen zat daar in levende lijve achter een tafel een boek te signeren dat ging over het leven in de gevangenis, onvoorstelbaar. Na een rondleiding met de boot weer terug. Toen op zoek naar Pier 39, dat is een toeristische trekpleister maar ook een gezellige boel. Veel restaurants en (souvenir) winkeltjes, een drukte van jewelste. Inmiddels hadden we wel trek gekregen en zijn we in een visrestaurant gaan eten, geen verkeerde keus !!! Vervolgens een groot zee aquarium bezocht (niet echt spectaculair), maar leuk om gezien te hebben. De hele dag in zo'n drukke stad lopen is doodvermoeiend, op een gegeven moment werden we het een beetje zat en zijn we weer teruggegaan naar de camping.
De 2e dag zijn we relaxed begonnen met een rondvaart in de San Francisco Bay. We gingen o.a. onder de Golden Gate Bridge door, dat is een heel indrukwekkend bouwwerk. Na de rondvaart zijn we naar de fietsverhuurder gegaan, want wij wilden per fiets de Golden Gate Bridge over. De fietsen hadden we snel geregeld en de tocht kon beginnen, eerst een paar flinke klimmetjes om bij de brug te komen en toen de brug over. Ik (Riek) vond het doodeng om naar beneden te kijken de oceaan lag zo ver onder ons. Niet te veel over nadenken en dapper door fietsen!!! Eenmaal aan de andere kant zijn we door gefietst naar Sausalito, een gezellig plaatsje waar we bij de Napa Valley Burger Company hebben gegeten. Nou dat was voor Teun smullen geblazen, zo'n grote en lekkere hamburger had hij in de vakantie nog niet gegeten. Voor de terugweg lekker lui met de fiets op de Ferry, terug naar Pier 1. Vlak bij de haven zagen we nog een heleboel zeehonden, die daar heerlijk in de zon lagen. Grappig om te zien. Als laatste voor die dag een rit met de Cable Car gemaakt. Dit zijn hele oude trammetjes die door de steile straatjes van San Francisco rijden. Al piekend en krakend werden we rond gereden. De trams worden voortbewogen door een kabel onder het wegdek (al sinds 1869 !!!) Er zijn tal van bezienswaardigheden en 2 dagen is natuurlijk tekort om de hele stad te zien. Maar al met al waren het twee mooie dagen, mede dankzij het lekkere weer.
11 juni:
Vandaag zijn wij vanaf Anthony Chabott vertrokken richting Los Angeles. De eerste halte op weg daar naartoe, zou een campground zijn in Big Sur State Park. Maar deze camping werd enige weken geleden gecanceld door de camping zelf ivm het feit, dat een brug op Highway 1 (volgens zeggen de mooiste kustweg van de USA) was ingestort door het slechte weer. Daarom was door Teun een camping gereserveerd bij Carmel (by the sea). Het eerste deel van de route was alleen snelweg, maar bij Monterey zijn wij de 17-mile drive gaan doen, een prachtige kustweg met allerlei uitzichtpunten en kapitale villa's. Langs de route kwamen we op een gegeven moment een rots tegen met daarop heel veel aalscholvers en pelikanen, alsmede heel veel blaffende zeehonden, die je al van ver kon horen. Bij een ander uitzichtpunt stond eenzaam op een rots een cipres, die al ruim 200 jaar oud bleek te zijn (the lone cypress). Op alle uitzichtpunten de nodige foto's gemaakt. Daarna toch een deel van de Highway 1 gereden tot zo'n 1 mijl voor de afsluiting (40 mijl heen en terug) en een hapje gegeten in de Big Sur River Inn. Ook deze dag was zonovergoten. Morgen vanuit Carmel richting Pismo Beach. Eindelijk zijn wij weer bij met onze verhalen.......

• 12 Juni 2017 - 08:49

Ment:

Beste Riek en Teun,

Wij waren inderdaad al een beetje ongerust omdat we al bijna een week niets hadden gehoord !
    Maar gelukkig waren het problemen van andere aard, dus we hebben wederom genoten van jullie
    adembenemende en soms niet van gevaar ontblote belevenissen. Ga zo door en geniet van
    jullie laatste dagen in de States !

groetjes van Ment en Miek

• 12 Juni 2017 - 09:03

Michiel:

Goed om weer verhalen van jullie te lezen. We werden wat onrustig. Leuk om te zien dat jullie zo veel beleven.
    Liefs Jorine en Michiel.

• 12 Juni 2017 - 23:52

Alan En Linda:

Well,well ik word helemaal moe, warempel lig ik in mijn bed. Leuk dat alles goed verlopen was met alles wat je Wilde zien. Heb je ook nog het boek gekocht, of ging je die crimineel niet spekken!!!!! En de fiets tocht, niet naar beneden kijken en niet slingeren. Ik krijg het idee dat je niet zooo weg bent van het amerikaanse voer. Hit or a miss!!!! Doe voorzichtig geniet van de laatste dagen. Bedankt voor al de mooie verhalen its very much appreciated. X x x

• 13 Juni 2017 - 02:37

Rieky & Teun/Theo Dykhuizen:

Bedankt voor allle leuke reacties. Bij San Francisco zijn we nog vergeten te vertellen, dat Rieky en ik bij Pier 39 een luxe chocoladewinkel waren binnen gelopen. Alles zag er zo lekker uit, dat Rieky de verleiding voor zichzelf niet kon weerstaan en een blok(je) witte chocolade met noten kocht en voor mij zocht Riek (op mijn verzoek) een viertal bonbons uit, zonder te weten wat de prijs precies was. Het meisje achter de toonbank probeerde Riek nog over te halen er 5 te kopen, omdat ze er dan nl. 1 gratis bij kreeg. Maar daar trapte Riek (jammer genoeg) niet in. Bij de kassa wilde ik afrekenen met een briefje van 20 dollar, maar dat was niet genoeg. De bonbons bleken $4,25 per stuk te zijn. Van Riek mocht ik maar 1 bonbon per dag opeten en......daar heb ik mij aangehouden. Iedere dag at ik een bonbon als zijnde de vieze man.
    De bonbons waren overigens overheerlijk. Groeten vanuit zonnig Pismo Beach.

• 13 Juni 2017 - 07:47

Leo:

Leuk om jullie reisverslag te lezen en dat jullie het goed maken. Heul veul plezier en vergeet niet wat van die chocolaatjes voor familie en vrienden mee te nemen............

• 13 Juni 2017 - 14:18

Marjan :

Lieverds , blij weer wat van jullie te horen !
    De beschrijving van San Francisco vond ik heel leuk , herkenbaar van wat de kinderen verteld hebben maar ook door heel veel films en series op tv .
    Dat trammetje bv in die schuine straatjes . Verhaal van de bonbons is ook mooi , maar goed dat Theo niet in alles op Simon lijkt ...... die had meteen een hele zak gekocht , ook voor de kinderen thuis ! Zijn gezegde was toch " een zak de man "
    Wij gebruiken die kreet nog vaak . Riek je gaat toch wel een mooi fotoboek hiervan maken want daar verheug ik me nu al op !!